Klantrelatie behouden MKB

Als onderneming is er veel aangelegen om de markt te motiveren en gemotiveerd te houden en je producten of dienstenpakket af te nemen. De accountmanagers investeren daarbij voortdurend in de relatie en zijn daarbij gefocust op de omzet en als het goed is, het rendement en continuïteit.

Helaas leert de praktijk ons dagelijks dat die focus minder ligt op signalen die een aanstaande wanbetaling aankondigen en dat actie daarop het huidige incassoprobleem had kunnen voorkomen. Nu betaalt je debiteur steeds later, koopt die tegen steeds minder marge, stelt hogere en extra eisen en shopt ook al buiten de deur. Dan denk je wellicht of het inschakelen van een incassobureau de relatie niet nog verder onder druk zet.

Je vraagt je af hoe deze klantrelatie van een fris begin is verworden tot een emotioneel proces dat geld kost en waarbij je ook nog eens de omzet hebt zien krimpen en uiteindelijk verloren zien gaan.

Basic-Incasso herstelt de betalingstermijn met oog voor de klantrelatie

Bovenstaande neerwaartse spiraal kan door een oprecht debiteurenbeleid worden hersteld. Naast het innen van de uitstaande vordering(en) zal de incassospecialist van Basic-Incasso werken aan een verbetering van de betalingstermijn bij je klantenportefeuille. Hierdoor verbetert direct de liquiditeitspositie van je onderneming.

De Self Fulfilling Prophecy van de incasso

Wij vinden het bijzonder dat wanneer een betalingstermijn wordt gesteld, die in de praktijk niet wordt nageleefd. Veel organisaties realiseren zich niet dat ze in feite zelf het startschot geven voor de uiteindelijke incasso. Immers, de klant krijgt ruimte en ruikt je afhankelijkheid. Vervolgens gaat de salesafdeling de klant ‘te vriend’ houden met extra toezeggingen en is de ‘self fulfilling prophecy’ een feit geworden.

Het ‘Live and Let Live’ incassoprogramma van Basic-Incasso

Wij laten natuurlijk je klant de vordering betalen. Als je die relatie niet verder wilt ondersteunen, dan zal een stringente ‘no non sense’ aanpak door onze incassospecialisten tot betaling van je factuur leiden. Lees hier verder over de effectieve Basic-No Cure No Pay aanpak. Nu ben je niet voor niets met je klant zaken gaan doen en als je dat eigenlijk nog steeds wilt, maar wel tegen gezonde condities, dan vraagt dat om een andere aanpak: de Basic ‘Live and Let Live’ aanpak. We gaan dan op zoek naar de reden(en) die ertoe hebben geleid dat je klant niet of te laat betaalt en hoe we die weer op de rails krijgen om:

  • Weer te communiceren en de emotie en schaamte voorbij te gaan
  • De uitstaande vordering(en) te betalen
  • De vroegere omzet te herstellen

De Basic-Mediator en organisatieadviseur zal dan ondersteunen in het oplossen van de problemen van je klant, opdat die jou zal betalen (misschien heeft die zelf ook uitstaande vorderingen). We zullen echter ook jullie organisatie ondersteunen in het verkrijgen van inzicht en de feiten die tot de wanbetaling hebben geleid. Wellicht hebben de accountmanagers betere verkoopvaardigheden nodig om niet langer op prijs en korting te verkopen, of heeft de debiteurenadministratie vaardigheden in assertief gedrag nodig om de gestelde betalingstermijn te handhaven. Lees hier meer over de Basic ‘Live and Let Live’ aanpak of maak vrijblijvend een afspraak met één van onze specialisten.

We vinden het belangrijk om super gemotiveerd aan je zaak te werken en je vordering binnen te halen. Zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over oplopende of verborgen kosten. Zo weet je precies waaraan je begint en als we voor je aan het werk zijn, exact wat we voor je doen.

Basic dus, en wel zo transparant!

Klantrelatie en debiteurenbeheer

Wil je meer weten over onze werkwijze?

Bel dan direct met 0800 – 235 22742 of vraag een adviesgesprek aan aan door het het contactformulier hiernaast in te vullen. Je ontvangt dan een bevestiging, waarna we binnen 24 uur contact met je opnemen. Zo kun je alle rust je vragen stellen.

Betaald krijgen en Klantrelatie behouden?

14 + 1 =

Share This